DGE piramida

Nemško združenje za prehrano je v obliki tridimenzionalne prehranske piramide DGE združilo pravila zdrave izbire živil in njihove količinske ustreznosti, zato je ustreznejši pripomoček pri načrtovanju prehrane od splošno znane klasične ameriške dvodimenzionalne piramide iz začetka dvajsetega stoletja.

Na spodnji strani DGE piramide je narisan prehranski krožnik, na katerem so prikazane usmeritve ustreznega razmerja med količinami posameznih skupin živil, ki jih zaužijemo vsak dan.

Prehrana naj vsebuje več živil rastlinskega kot živalskega izvora. Skoraj tri četrtine dnevnega vnosa količinsko predstavlja hrana rastlinskega izvora. V povprečju naj bi odrasla oseba zaužila od kilogram in pol do dva kilograma hrane dnevno, od tega naj več kot kilogram predstavlja hrana rastlinskega izvora. Dnevno zaužijmo vsaj 650 g zelenjave in sadja. Zelenjava ima ugodnejšo sestavo in vsebuje več sestavljenih ogljikovih hidratov, zato naj bi zelenjave (vsaj 400 g) zaužili dvakrat več kot sadja (vsaj 250 g). Kruha, kuhanih žit, testenin, riža in ostalih žitnih izdelkov naj bi zaužili okoli 450 g.

Hrane živalskega izvora pojejmo le približno 400 g dnevno, od tega mleka in mlečnih izdelkov 200 – 300 g ter mesa, mesnih izdelkov, jajc in rib le okoli 100 g dnevno.

Maščobe so najbolj zgoščen vir energije v živilih, zato bodimo posebej pozorni na njihovo količino. Za eno osebo zadošča okoli 30 g dnevno, kar predstavlja manj kot dve veliki žlici dodane maščobe, če bi bili prav vsi izdelki pusti ali posneti.

Na vsak gram hrane potrebujemo še vsaj mililiter tekočine, najraje vode.

Stranice DGE piramide prikazujejo posamezne vrste živil in nas usmerjajo v primernejši izbor živil:

  • živila rastlinskega izvora, torej sadje in zelenjavo,
  • živila živalskega izvora (mleko in mlečne izdelke, meso, ribe itd.),
  • maščobe in olja,
  • pijače.
Najbolj priporočljiva živila, ki jih lahko zaužijemo največ, so navedena na dnu posamezne stranice DGE piramide (zelena barva roba piramide), na vrhu pa so živila, ki bi jih morali čimbolj omejiti (rdeča barva roba piramide).

Tudi ta piramida je bila opisana v Sladkorni decembra 2010.